Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο Κολλεγίου Αθηνών
Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το διήμερο Πανελλήνιο Μαθητικό Συνέδριο που διοργάνωσε διαδικτυακά το Κολλέγιο Αθηνών σε συνεργασία με το «Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» με θέμα:
«Διάλογος ή σύγκρουση πολιτισμών;
Με αφορμή το ορόσημο των 2.500 χρόνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας»
Το συνέδριο εντάσσεται στις επίσημες εκδηλώσεις για το «Επετειακό Έτος: Θερμοπύλες-Σαλαμίνα 2020», που τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Τους συνέδρους καλωσόρισαν η Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου
του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Αννίκα Παπαντωνίου και η Πρόεδρος
του «Ιδρύματος Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» και Πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO Μαριάννα Βαρδινογιάννη.
Χαιρετισμούς απηύθυναν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ο Διευθυντής/President του Κολλεγίου Αθηνών Καθηγητής Κώστας Συνολάκης ’75 και η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως.
Χαιρετισμούς απηύθυναν επίσης ο Διευθυντής Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας Ιωάννης Ψαχούλας και ο Πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) Λουκάς Τσούκαλης.
Εκ μέρους του Κολλεγίου χαιρετισμούς απηύθυναν επίσης ο Γενικός Συντονιστής Σχολικών Μονάδων του ΕΕΙ Χρήστος Παπανικολάου, η Συντονίστρια του Πανελληνίου Μαθητικού Συνεδρίου και Σύμβουλος του Διευθυντή/ President Πολυάνθη Τσίγκου καθώς και ο Συντονιστής του Κολλεγίου Αθηνών με το «Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» και Συντονιστής Ιστορίας και Κοινωνικών Σπουδών του Λυκείου Κολλεγίου Ψυχικού Ιορδάνης Παπαδόπουλος.
Κεντρικός εισηγητής κατά την πρώτη ημέρα του συνεδρίου ήταν ο Ομ. Καθηγητής Πολιτικής Ιστορίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) Θάνος Βερέμης, Αντιπρόεδρος του ΕΛΙΑΜΕΠ.
Κεντρικοί εισηγητές κατά τη δεύτερη ημέρα του
συνεδρίου ήταν ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπιος Παυλόπουλος, Επίτιμος
Καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και ο Στέλιος Βιρβιδάκης, Καθηγητής Φιλοσοφίας του Τμήματος
Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ.
Υπό την προεδρία των Σοφίας Ανεζίρη, Αναπληρώτριας Καθηγήτριας Αρχαίας Iστορίας ΕΚΠΑ, Αλεξάνδρας Ασημακοπούλου, Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ02, 2ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής, Χρήστου Πατσού, Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου Κοινωνικών Επιστημών (Σ.Ε.Ε ΠΕ 78) με έδρα το 1ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής και με επιστημονική αρμοδιότητα για το 2ο, 5ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής, ΠΕ.Κ.Ε.Σ Κρήτης και το 2ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ Ν. Αιγαίου, Χρύσας Σπυροπούλου, Συντονίστριας Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ02, 2ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ Αττικής και των μελών των Διευθύνσεων του Κολλεγίου Νίκου Καλογερά, Αθανασίας Αναγνώστου, Βασιλικής Μουμτζή, Λεωνίδα Καίσαρη, οι μαθητές παρουσίασαν τις εργασίες τους, οι οποίες ήταν κατά γενική ομολογία υψηλού επιπέδου και χαρακτηρίζονταν από επιστημονικότητα, πρωτοτυπία και ευαισθησία.
Το θέμα προσφερόταν για πολυπρισματικές θεωρήσεις και πολλαπλές αναλύσεις. Οι μαθητές - εισηγητές με την καθοδήγηση των υπευθύνων καθηγητών κάθε σχολείου μελέτησαν τα δύο εμβληματικά ιστορικά γεγονότα, που διαμόρφωσαν τον αρχαίο Έλληνα του 5ου π.Χ. αιώνα ως πολίτη μια οργανωμένης πόλης-κράτους αλλά και -για πρώτη φορά- ως μέλος μιας πανελλήνιας κοινότητας. Πέρα, όμως, από τα ιστορικά γεγονότα, οι μαθητές εξέτασαν τον ρόλο της ιστορικής γνώσης και μνήμης ως βάσης για τη διαμόρφωση ταυτότητας και την κατανόηση της ετερότητας, τους τρόπους και τις συνθήκες διαλόγου και συνύπαρξης μεταξύ των πολιτισμών, καθώς και τον ρόλο των νέων για την ειρηνική και δημιουργική συνύπαρξη των λαών.
Έλαβαν μέρος 67 σχολεία, 23 Λύκεια και Γυμνάσια με εισήγηση και επιπλέον 42 σχολεία ως παρατηρητές από την ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα, τη Γερμανία, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Κύπρο, τη Μεγάλη Βρετανία, την Τουρκία. Με εικαστική παρέμβαση συμμετείχαν και μαθητές του Δημοτικού Κολλεγίου Αθηνών και του Δημοτικού Κολλεγίου Ψυχικού.
Συνολικά συμμετείχαν 1.732 μαθητές και εκπαιδευτικοί εκ των οποίων 134 μαθητές – εισηγητές. Τη μετάδοση του συνεδρίου παρακολούθησαν απευθείας 2.692 πρόσωπα (μαθητές-εισηγητές, μαθητές-παρατηρητές, εκπαιδευτικοί, προσκεκλημένοι), με 1.329 μοναδικούς επισκέπτες (Σε πολλές περιπτώσεις, ένας εκπαιδευτικός ως «μοναδικός επισκέπτης» μετέδιδε το συνέδριο σε πολλούς μαθητές).
Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα περιλάμβανε εκτέλεση με βιολί δύο τραγουδιών του Μάνου Χατζηδάκη από τον Ιωάννη Φραντζεσκάκη, μαθητή της Γ' Λυκείου του Κολλεγίου Ψυχικού (ΚΨ) με επιμέλεια του Διασχολικού Προϊσταμένου Μουσικής του Κολλεγίου Στέφανου Τσοκάκη.
Επίσης, προβλήθηκαν αποσπάσματα από την παράσταση Αισχύλου, Πέρσες, με συντελεστές μαθητές του International Baccalaureate Diploma Programme (IB DP) του Κολλεγίου Ψυχικού κατά το σχολικό έτος 2019-20 σε σκηνοθεσία Έρης Φωκά, Συντονίστριας του Τμήματος Αγγλικών IB DP και επιμέλεια Αναστασίας Παπακωστοπούλου, Φιλολόγου Λυκείου ΚΨ και Πολυάνθης Τσίγκου, Φιλολόγου Λυκείου Κολλεγίου Αθηνών.
Το εικαστικό δημιούργησε η Αθηνά Λι, μαθήτρια του IB DP με Καθηγήτρια – Σύμβουλο τη Βικτωρία-Ζαΐρα Καρβούνη, Συντονίστρια του Τμήματος Τεχνών ΙΒ DP. Ενδιάμεσα έγιναν απαγγελίες ποιημάτων από μαθητές του Κολλεγίου Αθηνών και του Κολλεγίου Ψυχικού.
Η πρώτη ημέρα του συνεδρίου συνέπεσε με την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων στην Αθήνα και σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, έτσι πολλοί μαθητές-εισηγητές, παρουσίασαν τις εργασίες τους από το σπίτι. Αποδείχθηκε ότι ενώ η πανδημία επιτάσσει εγκλεισμό στο σπίτι, η τεχνολογία κατήργησε τις αποστάσεις και κατέστησε δυνατό να λάβουν μέρος στο συνέδριο μαθητές από πολύ απομακρυσμένα μεταξύ τους μέρη, που δεν θα μπορούσαν υπό διαφορετικές συνθήκες να συμμετάσχουν. H τεχνική αρτιότητα των συνδέσεων όσο και η ροή των μαθητικών παρουσιάσεων κατέδειξαν την πρόοδο που έχει συντελεσθεί τον τελευταίο χρόνο ως προς τη χρήση της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία αλλά και τις τεράστιες δυνατότητες της τεχνολογίας για τη μετάδοση της γνώσης και την επικοινωνία.