2022
Πιστοποίηση PYP
Το Νηπιαγωγείο «Ι.Μ. Καρράς» και τα Δημοτικά σχολεία του Κολλεγίου Αθηνών και Κολλεγίου Ψυχικού λαμβάνουν την επίσημη πιστοποίηση ως IB World Schools για το Primary Years Programme (PYP).
Το Κολλέγιο Αθηνών οφείλει την ίδρυσή του στη διορατικότητα, την αποφασιστικότητα και τη γενναιοδωρία φωτισμένων Ελλήνων με πρωτεργάτες τον Εμμανουήλ Μπενάκη και τον Στέφανο Δέλτα και την υποστήριξη επιφανών Αμερικανών φιλελλήνων.
Το χρονικό της ίδρυσης, τη φιλοσοφία και το όραμα των ιδρυτών αποτυπώνει ο Στέφανος Δέλτα σε τρία άρθρα του στο περιοδικό Εργασία, το 1932:
«Πολλοὶ πολλάκις συζητήθησαν συνδυασμοὶ καὶ ἐπὶ τέλους στὶς 13 Αὐγούστου 1925 ἀποφασίσθηκε νὰ καταρτισθῇ ἐδῶ μὲν ἑλληνικὸ Σωματεῖο μὲ ὄνομα «Ἑλληνο-Ἀμερικανικὸν Ἐκπαιδευτικόν Ἵδρυμα», στὴ Ν. Ὑόρκη δὲ ἄλλο σωματεῖο ’Αμερικανικό, μὲ κοινὸ σκοπὸ τὴν ἵδρυση τοῦ Κολλεγίου Ἀθηνῶν. Τοῦ Σχολείου αὐτοῦ ἔργο θὰ γίνονταν, κατὰ τὴν σκέψη τῶν ἱδρυτῶν του, ἡ ἐκπαίδευση ἀλλὰ καὶ ἡ ψυχικὴ μόρφωση Ἑλληνοπαίδων τῆς Ἑλλάδος καὶ τοῦ ἐξωτερικοῦ. Ὀνειρεύουνταν σχολεῖο ποὺ νὰ βγάζη στὴν κοινωνία μας ἄνδρες μὲ πατριωτισμὸ ἀλλὰ καὶ μὲ ἀνθρωπισμό, τίμιους χαρακτῆρες, παλληκάρια σωματικῶς καὶ πνευματικῶς καταρτισμένα γιὰ τὸν ἀγῶνα τοῦ βίου, ὅπως παρουσιάζεται σήμερα, μὲ τὶς στοιχειώδεις γνώσεις ποὺ δίνει ἡ μέση ἐκπαίδευση καὶ πρὸ πάντων μὲ θέληση νὰ μάθουν περισσότερα καὶ μὲ μέθοδο νὰ μελετοῦν καὶ νὰ προσκτοῦν ἄλλες γνώσεις ἀπὸ τὴ ζωὴ καὶ ἀπὸ τὴν μελέτη.
Ὁ συνδυασμὸς τῶν Ἀμερικανικῶν καὶ τῶν δικῶν μας ἐκπαιδευτικῶν συστημάτων θεωρήθηκε κατάλληλος γι’ αὐτὸν τὸν σκοπὸ καὶ τ’ ἀποτελέσματα, ὡς τώρα, φαίνονται νὰ δικαιώνουν τὴ γνώμη τῶν ἱδρυτῶν».*
* Στ. Δέλτα, «Ίδρυσις, σκοπός και δράσις του Κολλεγίου Αθηνών, Ι», περ. Εργασία, τ. 136 (7 Αυγούστου 1932), σελ. 997.
Το Νηπιαγωγείο «Ι.Μ. Καρράς» και τα Δημοτικά σχολεία του Κολλεγίου Αθηνών και Κολλεγίου Ψυχικού λαμβάνουν την επίσημη πιστοποίηση ως IB World Schools για το Primary Years Programme (PYP).
Το Κολλέγιο Αθηνών και το Κολλέγιο Ψυχικού πιστοποιούνται από τον Οργανισμό International Baccalaureate (IB) ως IB World Schools για το Middle Years Programme (MYP) που υλοποιείται στο Γυμνάσιο και την Α' Λυκείου.
Με δωρεά της Φωτεινής Λιβανού και της Αλεξάνδρας Βουρέκα-Πεταλά εις μνήμην του πατέρα τους Ιωάννη Μ. Καρρά x36, κατασκευάζεται και ξεκινά τη λειτουργία του το πρότυπο, δίγλωσσο Νηπιαγωγείο «Ιωάννης Μ. Καρράς» στο campus του Ψυχικού. Από την πρώτη χρονιά της λειτουργίας του κερδίζει το Βραβείο Platinum LEED building (Leadership in Energy and Environmental Design) από το Green Building Council των Ηνωμένων Πολιτειών.
Το Κολλέγιο Αθηνών βραβεύεται από την Ακαδημία Αθηνών για την επί 85 χρόνια προσφορά του στην εκπαιδευτική και πολιτιστική ζωή της Ελλάδος, καθώς και την πολύπλευρη κοινωνική του δράση.
Δημιουργείται το «The George Economou Informatics Center» με δωρεά του Γιώργου Οικονόμου ’72, για την προώθηση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, με χρήση του πλέον σύγχρονου εξοπλισμού. Το Informatics Center λειτουργεί από το 2014 στον 2ο όροφο του νέου κτιρίου Αλεξάνδρα Μαρτίνου.
Τον Μάιο του 2010 ολοκληρώνεται η ανάπλαση-ανακαίνιση και λειτουργική αναβάθμιση του Μπενακείου Διδακτηρίου, με απόλυτο σεβασμό στα παραδοσιακά αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του. Το έργο υλοποιείται σε τέσσερις φάσεις από τον Νοέμβριο του 2008, χωρίς να ανασταλεί η εκπαιδευτική λειτουργία του κτιρίου.
Το Πρόγραμμα International Baccalaureate (ΙΒ) εισάγεται με μεγάλη επιτυχία στις δύο τελευταίες τάξεις του Κολλεγίου Αθηνών για μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο εξωτερικό. Από το ακαδημαϊκό έτος 2000-2001 το ΙΒ εντάσσεται στο Λύκειο του Κολλεγίου Ψυχικού. Σήμερα, το ΙΒ Diploma Programme του Κολλεγίου Ψυχικού αποτελεί το μεγαλύτερο στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Στις 11 Οκτωβρίου, εγκαινιάζεται το Λάτσειο Διδακτήριο στην Κάντζα, προσφορά της οικογενείας Ιωάννη Λάτση «στην παιδεία και στα ελληνικά νιάτα», όπου μετεγκαθίσταται το Δημοτικό του Κολλεγίου Ψυχικού. Στην ομιλία του κατά την τελετή, ο Σπύρος Λάτσης '65, τόνισε: «Το Κολλέγιο σήμερα συνιστά ένα από τα λίγα κέντρα στον τόπο μας. Θα έλεγα ένα «Κέντρο Αριστείας». Άσχετα από τις θεωρίες που πιστεύουμε σχετικά με την οργάνωση της παιδείας, τα Κέντρα Αριστείας αποτελούν χρήσιμα υποδείγματα πνευματικής ακτινοβολίας σε ολόκληρο το κοινωνικό σύνολο. Συνθέτουν, μαζί με τις άλλες κοινωνικές δυνάμεις, την απαιτούμενη ποικιλία που χαρακτηρίζει τα επιτυχημένα κοινωνικά σύνολα. Τέλος, βοηθούν στην αυτοοργάνωση και την ανύψωση της παιδείας…».
Ξεκινούν τη λειτουργία τους τα Προγράμματα Ενηλίκων που απευθύνονται αρχικά στην Κολλεγιακή κοινότητα και στη συνέχεια στο ευρύ κοινό. Προσφέρουν μεγάλη ποικιλία μαθημάτων στους τομείς των επιστημών, του πολιτισμού, των ξένων γλωσσών, των τεχνών, του αθλητισμού και του χορού. Τα προγράμματα εμπλουτίζονται κάθε χρόνο και διδάσκονται από καταξιωμένους επαγγελματίες. Αποτελούν το παλαιότερο και το μεγαλύτερο Πρόγραμμα Ενηλίκων που λειτουργεί στην Ελλάδα.
Το νέο Θέατρο του Κολλεγίου στο Ψυχικό κατασκευάζεται με πόρους από
το US Agency of International Development from the American People. Πέρα από τον
πρωταρχικό του ρόλο στη σχολική λειτουργία, το Θέατρο αποτελεί μορφωτικό και πνευματικό
κέντρο και συμβάλλει στην πολιτιστική ζωή της Αθήνας, φιλοξενώντας σειρά
εκδηλώσεων.
Ιδρύεται το Κολλέγιο Ψυχικού. Το νέο σχολείο, αρχικά αποτελείται μόνον από Δημοτικό και στεγάζεται σε κτίρια του campus Ψυχικού, που ελευθερώνονται από τη συρρίκνωση του Οικοτροφείου. Το Κολλέγιο Ψυχικού ολοκληρώνει τη σχολική του δομή το 1999 με την προσθήκη Γυμνασίου και Λυκείου, που στεγάζονται επίσης στο campus του Ψυχικού.
Μετά από 52 χρόνια λειτουργίας του ως σχολείου αρρένων, το Κολλέγιο Αθηνών, γίνεται μεικτό. Οι πρώτες 69 μαθήτριες, ποσοστό 25% του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού, αποφοιτούν στην τελετή Commencement του 1988.
Στις 19 Σεπτεμβρίου εγκαινιάζεται το Μποδοσάκειο Διδακτήριο στην Κάντζα, δωρεά του Μποδοσάκη Αθανασιάδη, όπου στεγάζεται το Δημοτικό του Κολλεγίου Αθηνών. Το πρωτοποριακό κτίριο βραβεύεται το 1978 με το Distinguished Building Award από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτόνων του Σικάγο.
Με πόρους από το US Agency of International
Development from the American People κατασκευάζονται η Κεντρική Βιβλιοθήκη και
το Κτίριο Θετικών Επιστημών, που αργότερα μετονομάζεται σε Κτίριο International Baccalaureate (ΙΒ) και στεγάζει πλέον το International Baccalaureate Diploma Program. Από
τα πρώτα κιόλας χρόνια του Κολλεγίου, η Βιβλιοθήκη συμπληρώνει την εκπαιδευτική διαδικασία με τους μαθητές να ασκούνται στην έρευνα, εντοπίζοντας στη Βιβλιοθήκη το
υλικό που χρειάζονται για την εκπόνηση εργασιών. Ταυτόχρονα, το Κτίριο Θετικών
Επιστημών, εξοπλισμένο με πρωτοποριακά για την εποχή του εργαστήρια και
εποπτικά μέσα διδασκαλίας, δίνει νέα ώθηση στη διδασκαλία των θετικών
μαθημάτων σε όλες τις τάξεις του Σχολείου.
Καθιερώνεται το πρόγραμμα Teaching Fellows, σήμερα γνωστό ως Fulbright Fellowship Program του Κολλεγίου Αθηνών, που φέρνει στο campus νέους από την Αμερική, οι οποίοι μόλις έχουν αποφοιτήσει από το πανεπιστήμιο. Σήμερα, το Κολλέγιο φιλοξενεί τον μεγαλύτερο αριθμό Fulbright Fellows από όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα. Οι Fellows αναλαμβάνουν βοηθητικά εκπαιδευτικά καθήκοντα και συνεργάζονται με τους μαθητές σε πολλούς τομείς ως σύμβουλοι, προγυμναστές κ.ά.
H Μαθητική Κοινότητα του Κολλεγίου Αθηνών συνεχίζει το έργο κοινωνικής προσφοράς και τα επόμενα χρόνια. Έως το 1972, ανοικοδομεί, εξοπλίζει και συντηρεί πάνω από 20 σχολεία σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας. Το 1962 βραβεύεται από την Ακαδημία Αθηνών για την εθνική και κοινωφελή δράση της. Σήμερα, οι Μαθητικές Κοινότητες των σχολικών μονάδων του Κολλεγίου συνεχίζουν την παράδοση αυτή με τον θεσμό της Εξόρμησης και άλλες δράσεις κοινωνικής προσφοράς.
Η Μαθητική Κοινότητα του Κολλεγίου αποφασίζει να συμμετάσχει ενεργά στη γενικότερη προσπάθεια ανασυγκρότησης της χώρας μετά τον πόλεμο και αναλαμβάνει την πρωτοβουλία να καλύψει τις δαπάνες ανέγερσης κατεστραμμένων σχολείων της ελληνικής επαρχίας, ξεκινώντας από ένα σχολείο στα Καμπιά Φθιώτιδας. Οι μαθητές συγκεντρώνουν χρήματα κυρίως από τον Χριστουγεννιάτικο έρανο του Μαθητικού Συμβουλίου και τα λιτά γεύματα, με τη στήριξη και της Διεύθυνσης, των εκπαιδευτικών, των γονέων, των αποφοίτων και των φίλων του Κολλεγίου.
Με πρωτοβουλία των αποφοίτων, υπό την αιγίδα του ΣΑΚΑ, των
γονέων και των φίλων του Κολλεγίου συγκεντρώνονται χρήματα για την κατασκευή
της δυτικής πτέρυγας του Μπενακείου Διδακτηρίου καθώς και του τρίτου ορόφου
(σοφίτα), που ολοκληρώνεται το 1952.
Με την έναρξη του Ελληνο-ιταλικού πολέμου (28 Οκτωβρίου 1940) όλα τα σχολεία της χώρας κλείνουν. Το Μπενάκειο Διδακτήριο επιτάσσεται από το Υπουργείο Πολέμου για να λειτουργήσει ως στρατιωτικό νοσοκομείο. Μετά την κατάληψη της Αθήνας από γερμανικά στρατεύματα, το Μπενάκειο τελεί υπό γερμανική κατοχή. Χρησιμοποιείται αρχικά ως νοσοκομείο για Βρετανούς αιχμαλώτους, στη συνέχεια ως μονάδα περίθαλψης Γερμανών στρατιωτών και αργότερα ως στρατώνας μονάδας γερμανικού πεζικού. Κατά το διάστημα αυτό, το Σχολείο στεγάζεται σε κτίριο της οδού Ακαδημίας στο κέντρο της Αθήνας, που παραχωρεί ο Λάμπρος Ευταξίας, μέλος του ΔΣ του ΕΕΙ. Παράλληλα, νοικιάζεται ένα διώροφο σπίτι στην οδό Πάρνηθος στο Ψυχικό, όπου παρακολουθούν τα μαθήματά τους οι μαθητές που κατοικούν στα βόρεια προάστια.
Καθιερώνεται ο θυρεός και η σφραγίδα του Κολλεγίου, που σχεδιάζουν ο Διευθυντής του Οικοτροφείου Γεώργιος Φυλακτόπουλος και ο καθηγητής Robert Shaffer, μετά από έγκριση της Διεύθυνσης και του ΔΣ του ΕΕΙ. Τα τέσσερα στοιχεία του θυρεού συμβολίζουν την καταγωγή των Ελλήνων από την Κρητο-Μυκηναϊκή εποχή (πέλεκυς), δια μέσου της κλασικής αρχαιότητας (γλαύκα) και της Βυζαντινής περιόδου (σταυρός), έως τη σύγχρονη αναγεννημένη Ελλάδα (φοίνικας). Από μια άλλη σκοπιά, τα ίδια αυτά στοιχεία προβάλλουν την τετραπλή αποστολή του Κολλεγίου: τη σωματική ανάπτυξη, την πνευματική και την ψυχική καλλιέργεια και την πατριωτική μόρφωση των μαθητών.
Το κτίριο-ορόσημο του Κολλεγίου, το Μπενάκειο Διδακτήριο, εγκαινιάζεται στις 25 Μαΐου. Στην τελετή των εγκαινίων παρευρίσκεται ο Πρωθυπουργός της χώρας Ελευθέριος Βενιζέλος, ο οποίος εξαίρει τη σημασία της ιδιωτικής παιδείας. «... εις τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια γίνεται δυνατόν όπως παραγματοποιώνται αι μεγαλύτεραι και επιτυχέστεραι καινοτομίαι διότι τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, τελούντα απλώς υπό την εποπτείαν του Κράτους και συμμορφούμενα μόνον προς τας γενικάς κατευθύνσεις του, έχουν την ελευθερίαν της οποίας στερούνται τα δημόσια και δια τούτο δύνανται να επιτελέσουν μεγαλυτέρας προόδους. Τας προόδους αυτάς περιμένομεν να πραγματοποιήση το Κολλέγιον Αθηνών. Τοιαύτην έχω γνώμην περί της σημασίας του Κολλεγίου...».
Ο Homer και η Marjorie Davies διαδραματίζουν
σημαντικό ρόλο στην έναρξη και την οργάνωση του νέου Σχολείου. Ο Homer Davis, αρχικά
Προϊστάμενος του Αγγλικού Τμήματος και Βιβλιοθηκονόμος του Σχολείου, διορίζεται Υποδιευθυντής το 1927. Από το 1930 εως το 1932 αναλαμβάνει Acting Director και το 1932 President.
Μετά την κήρυξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το ζεύγος αναχωρεί για την Αμερική.
Το 1946 επανέρχεται και ο Davis αναλαμβάνει εκ νέου τα καθήκοντα του President μέχρι το 1960. Το 1964 διορίζεται Acting President για δύο ακόμη έτη. Επί σχεδόν πέντε δεκαετίες, αφήνει το στίγμα του στη διαμόρφωση της
ιδιαίτερης προσωπικότητας και την ανάπτυξη του Κολλεγίου Αθηνών.
Στις 9 Δεκεμβρίου υπογράφεται στη Νέα Υόρκη η εγκριτική πράξη της Πολιτείας με την οποία δίδεται νομική υπόσταση στην Εφορία των Επιτρόπων με την επωνυμία «The Trustees of Athens College in Greece». Αργότερα επικρατεί η ονομασία «Board of Trustees», στα ελληνικά «Συμβούλιο των Επιτρόπων». Ιδρυτικά μέλη του είναι οι: Edward Capps, Charles Howland, Ery Kehayia, John H. Finley, James T. Shotwell, Kenneth C. M. Sills, William G. Mather, Stephen P. Duggan. O Albert Staub ορίζεται ως εκτελεστικός γραμματεύς.
Δημιουργείται το Ταμείο Υποτροφιών. Ιδρυτές και πρώτοι δωρητές του είναι ο Στέφανος Δέλτα και η σύζυγός του Πηνελόπη, κόρη του Εμμανουήλ Μπενάκη. Χάρη στο Πρόγραμμα Υποτροφιών, εκατοντάδες μαθητές, των οποίων οι οικογένειες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, δέχονται βοήθεια για να φοιτήσουν στο Κολλέγιο. Για τη φιλοσοφία του προγράμματος ο Στ. Δέλτα έγραφε το 1932: «Δὲν ἦταν ὅμως σωστὸ ν’ ἀποκλείωνται παιδιὰ ἀπόρων οἰκογενειῶν, μὲ συστατικὰ ἐπιμελείας καὶ καλῆς διαγωγῆς, ποὺ μποροῦν νὰ ἐξελιχθοῦν καλοὶ καὶ χρήσιμοι πολῖται καὶ νὰ καταντᾶ ἡ ἐκπαίδευση καὶ ἡ μόρφωση, ποὺ δίνει τὸ Κολλέγιο, ἕνα εἶδος προνομίου τῆς εὐπορούσης τάξεως». Σύμφωνα με τον Homer Davis, το Πρόγραμμα Υποτροφιών έγινε σχεδόν συνώνυμο με το πνεύμα και τα ιδανικά του Κολλεγίου.
Ταυτόχρονα με το ξεκίνημα του Σχολείου λειτουργεί και το Οικοτροφείο. Ο πρώτος μαθητής που εγγράφεται ως οικότροφος διαμένει προσωρινά στο γειτονικό ξενοδοχείο White House. Με τη μεταφορά του Σχολείου στο Ψυχικό, το 1928, το Οικοτροφείο λειτουργεί στην ανατολική πτέρυγα του Μπενακείου Διδακτηρίου, με πρώτο Διευθυντή τον Ralph E. Kent. Τον διαδέχεται το 1932 ο Γεώργιος Φυλακτόπουλος. Το 1940, με την έναρξη του Ελληνο-ιταλικού πολέμου, το Οικοτροφείο, όπως και το Σχολείο, παύει να λειτουργεί, μέχρι το 1946, που επαναλαμβάνει τη λειτουργία του με 132 οικοτρόφους. Κατά τη δεκαετία του 1950 και στις αρχές του 1960, το Οικοτροφείο σημειώνει μεγάλη ανάπτυξη, υπερβαίνοντας τους 230 οικοτρόφους. Πλέον στεγάζεται στα κτίρια Τσολαΐνειο, Γλαύκα, Capps, Βασιλεία, Davis και Λίλα που κτίζονται σταδιακά εντός του campus Ψυχικού. Το 1970 τη διεύθυνση του Οικοτροφείου αναλαμβάνει ο Σόλων Ζαχάρωφ, μέχρι το 1983, όταν διακόπτεται οριστικά η λειτουργία του.
Στις 18 Οκτωβρίου εγκαινιάζεται το νέο Σχολείο με την ονομασία Κολλέγιο Αθηνών. Τα μαθήματα ξεκινούν την επόμενη ημέρα σε ένα ενοικιαζόμενο οίκημα της οδού Άνδρου, στο κέντρο της Αθήνας. Αρχικά εγγράφονται στο Σχολείο 15 μαθητές, οι οποίοι διπλασιάζονται έως το τέλος του πρώτου μήνα. Από αυτούς, ενδεκα μαθητές είναι πρόσφυγες από την Κωνσταντινούπολη και τη Μικρά Ασία, πέντε έρχονται από το εξωτερικό, εννέα από την επαρχία και πέντε έρχονται από την Αθήνα.
Στις 13
Αυγούστου αποφασίζεται η σύσταση του Σωματείου με την επωνυμία «Ελληνοαμερικανικόν
Εκπαιδευτικόν Ίδρυμα» και εγκρίνεται το Καταστατικό του για την ίδρυση ενός
νέου σχολείου αρρένων. Το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΕΙ αποτελούν οι:
Επαμεινώνδας Χαρίλαος (Πρόεδρος), Bert Hodge Hill (Αντιπρόεδρος), Στέφανος
Δέλτα (Ταμίας), Σταύρος Παπαδάκης (Γενικός Γραμματέας), Εμμανουήλ Μπενάκης,
Πέτρος Καλλιγάς, Harold Jaquith, Νικόλαος Κυριακίδης (Μέλη). Λίγο αργότερα, ο
Εμμανουήλ Μπενάκης ανακηρύσσεται Επίτιμο Μέλος του ΔΣ και τη θέση του στο
Συμβούλιο αναλαμβάνει ο γιος του Αντώνιος Μπενάκης.
Περισσότερες πληροφορίες για την ιστορία του Κολλεγίου περιέχονται στα εξής βιβλία:
Εκτενής αναφορά ειδικότερα στην πολιτιστική-καλλιτεχνική παράδοση και προσφορά του Κολλεγίου γίνονται στο βιβλίο: Καραμάνος, Δ. (2001). Αγωγή Ψυχής - Τέρψη Ζωής: Η πολιτιστική -καλλιτεχνική παράδοση και προσφορά του Κολλεγίου Αθηνών από την εποχή του Καρόλου Κουν και του Μίνου Δούνια μέχρι σήμερα. Αθήνα: Ελληνοαμερικανικόν Εκπαιδευτικόν Ίδρυμα.