Ομιλία σε συνέδριο για τον ρόλο της εκπαίδευσης σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει
Το Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2022, ο Διευθυντής Πληροφορικής και Ψηφιακής Εκπαίδευσης του Κολλεγίου Αθηνών κ. Βασίλειος Οικονόμου συμμετείχε (με σημαντικούς ομιλητές: Diana Ghazaryan, Education, CEE Area HQ at Microsoft, Dina Ghobashy, Senior Manager, Education Leadership at Microsoft, Άννα Διαμαντοπούλου, π. Υπουργός Παιδείας, Harry Anthony Patrinos, Adviser, Office of the Chief Economist, World Bank, Europe and Central Asia, Δημήτριος Σάμψων Καθηγητής ΠΑΠΕΙ, Μαρία Σπυράκη, Ευρωβουλευτής), στο διαδικτυακό συνέδριο SMART EDUCATION 6: «Reimagining education – Ο ρόλος της εκπαίδευσης σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει» που διοργάνωσαν τα Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη.
Η ομιλία του είχε τίτλο: «Μεταμορφώνοντας τον κόσμο μας. Η Εκπαίδευση στην Ατζέντα του 2030. Είναι τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και η κουλτούρα μας κυρίως, έτοιμα για τις σπουδαίες αλλαγές που μαίνονται».
Δείτε παρακάτω βασικά σημεία της εισήγησης του κ. Οικονόμου και το βίντεο της ομιλίας του:
Έτος 2030: Ορόσημο κοσμοϊστορικών αλλαγών, 4η Βιομηχανική Επανάσταση, Εκθετικές Τεχνολογίες, Εκτεταμένη Πραγματικότητα, Νευρωνικά δίκτυα, Τεχνική Νοημοσύνη, Μηχανική Μάθηση, Νευροεπιστήμη, Συνείδηση, Ηθική…
Είναι άραγε αρκετά αυτά που μαθαίνουμε για να σταθούμε μπροστά στις επερχόμενες σημαντικές αλλαγές;
Ο Andreas Schleicher, αναπληρωτής Διευθυντής Εκπαίδευσης του ΟΟΣΑ, αναφέρει ότι «Η μελλοντική παγκόσμια οικονομία δε θα πληρώνει πια για όσες γνώσεις έχει κάποιος, αλλά για όσα μπορεί να κάνει με αυτές».
Θα απαιτηθούν λοιπόν, νέες λύσεις για προβλήματα που ακόμα δεν έχουν εμφανιστεί καν στον ορίζοντα… Είναι σίγουρα χρήσιμο να προετοιμαζόμαστε νωρίτερα για αλλαγές που έρχονται…
Πόση αξία όμως έχει να μαθαίνουμε, να εξελισσόμαστε, να αποκτούμε νέες ικανότητες, ίσως και νέες αξίες(;), ώστε να επηρεάζουμε δημιουργικά τις επερχόμενες αλλαγές… ή και να τις δημιουργούμε…
Τι θα σκεφτόμασταν, τι θα σχεδιάζαμε, τι θα υλοποιούσαμε διαφορετικά τώρα στις μέρες μας, ώστε να βοηθήσουμε στην οικοδόμηση ενός καλύτερου κόσμου για την επόμενη γενιά;
Μέχρι το 2030, οι απλές γνώσεις, θα έχουν αξία;
Είναι ο συνδυασμός γνώσεων, δεξιοτήτων και αξιών σε μια συγκεκριμένη ποσόστωση οι ικανότητες που απαιτούνται πλέον από τις μέρες μας και για το μέλλον;
Η εκπαίδευση μεταφέρει γνώσεις, ή θα πρέπει να προετοιμάσει τους μαθητές να ερευνούν, να αμφισβητούν, να σκέφτονται συνδυαστικά, δημιουργικά, ανεξάρτητα αλλά και συνεργατικά, έχοντας πλήρη επίγνωση του εαυτού τους αλλά και της θέσης τους στο κοινωνικό τους πλαίσιο;
Πώς θα φτάσουμε από εδώ που είμαστε …εκεί …στο 2030;
Ας φανταστούμε το μέλλον και ας δούμε τις όποιες συνέπειες από τις σημερινές μας προσεγγίσεις σε σημαντικές προκλήσεις.
Τις τελευταίες δεκαετίες δημιουργείται για την εκπαίδευση σε παγκόσμιο επίπεδο, ένα τεράστιο αποθετήριο πληροφοριών και εμπειρίας σχετικά με τον τρόπο που βελτιώνουμε τη μάθηση.
Ίσως τώρα περισσότερο από κάθε άλλη φορά, μας παρέχεται μια μεγάλη ευκαιρία.