Εκδήλωση «Τιμώντας τον Δάσκαλο»
Την Παρασκευή, 31 Ιανουαρίου 2025 πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο του Μποδοσακείου Διδακτηρίου στην Κάντζα η ετήσια εκδήλωση Τιμώντας τον Δάσκαλο, προς τιμήν των εργαζομένων του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος που συνταξιοδοτήθηκαν την προηγούμενη χρονιά.
Ο Διευθυντής του Δημοτικού Κολλεγίου Αθηνών κ. Γιάννης Καλογεράς καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους και τόνισε ότι στην ανατολή του δεύτερου αιώνα του Σχολείου μας, είναι ιδιαίτερη χαρά η συγκινητική αυτή εκδήλωση, να γίνεται στο Μποδοσάκειο, εκεί όπου καθιερώθηκε για πρώτη φορά το 1979.
Σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε ο Διευθυντής/President του Κολλεγίου Αθηνών Καθηγητής Σπύρος Ν. Πολλάλης, ο οποίος προλόγισε τον κεντρικό ομιλητή της βραδιάς, απόφοιτο κ. Ανδρέα Σταυρόπουλο ‘88, αντιπρόεδρο της Endeavor Greece, εταίρο στην εταιρεία επιχειρηματικών συμμετοχών Threshold (πρώην DFJ) Ventures στη Silicon Valley, μέλος του Σωματείου του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος και μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής για την Τεχνητή Νοημοσύνη της ελληνικής κυβέρνησης.
Ο κ. Πολλάλης σημείωσε ότι το Κολλέγιο, παρακολουθώντας τις ραγδαίες
εξελίξεις της τεχνολογίας διεθνώς, τους τελευταίους μήνες έχει συστήσει επιτροπή
για την Τεχνητή Νοημοσύνη, η οποία χαίρει εξαιρετικής ανταπόκρισης από εκπαιδευτικούς,
Διοίκηση και Διεύθυνση. Όπως είπε, το Κολλέγιο βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής όσον
αφορά στην τεχνολογία και με προσεκτικά βήματα ενσωματώνει όλα τα νέα εργαλεία
που έχει στην κατοχή του στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στο Σχέδιο για τη μετάβαση της Ελλάδας στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης που έχει καταρτίσει η αρμόδια Επιτροπή και αφορά στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η οποία υπογραμμίζει ότι έχει καταστεί αναγκαία η εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 4.2 του Σχεδίου αναφέρεται: «Κατανοώντας τις έννοιες και τα εργαλεία της ΤΝ, οι μαθητές, οι εργαζόμενοι και οι πολίτες μπορούν να αναπτύξουν κριτική σκέψη και υπολογιστικές δεξιότητες, να ενισχύσουν την παραγωγικότητα και τη δημιουργικότητά τους και να βελτιώσουν την προσαρμοστικότητά τους στις τεχνολογικές αλλαγές. Η εκπαίδευση στην ΤΝ μπορεί επίσης να καλλιεργήσει την καλύτερη κατανόηση των ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν από τη χρήση της και των τρόπων χειρισμού τους, και τα δύο κρίσιμα ζητήματα για την υπεύθυνη ανάπτυξη και χρήση της ΤΝ. Επιπλέον, η ΤΝ μπορεί να διευκολύνει την πρόσβαση στη γνώση και σε δεδομένα και να ενεργοποιήσει διεπιστημονικές προσεγγίσεις για την επίλυση προβλημάτων. Τέλος, ως εργαλείο, η ΤΝ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της εκπαίδευσης, την εξατομίκευση της μαθησιακής εμπειρίας και την ενίσχυση της ενεργού συμμετοχής των μαθητών.»
Στην ομιλία του, ο κ. Σταυρόπουλος σημείωσε ότι από τον
Νοέμβριο του 2022, που το εργαλείο Chat GPT έγινε προσβάσιμο στο ευρύ κοινό, οι
εξελίξεις «τρέχουν». Ωστόσο, εμφανίστηκε καθησυχαστικός λέγοντας ότι υπάρχει ακόμα
χρόνος προσαρμογής για τους χρήστες. Παράλληλα, ανέπτυξε πέντε προτάσεις του για
την εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση:
1. Έμφαση σε ομαδικές και βιωματικές εργασίες με διεπιστημονική προσέγγιση για την καλύτερη εμπέδωση των μαθημάτων από τη θεωρία στην πράξη.
2. Έμφαση στην καλλιέργεια μετα-δεξιοτήτων (meta-skills) των μαθητών, όπως η κριτική σκέψη, το να μαθαίνουν πώς να προσεγγίζουν τη μάθηση, να αξιολογούν τις πηγές τους και να αντιλαμβάνονται ότι η απόκτηση νέων γνώσεων είναι απαραίτητη για την προσωπική τους πρόοδο.
3. Επαναπροσδιορισμός του τρόπου αξιολόγησης και της έννοιας κατοχής του υλικού. Ο κ. Σταυρόπουλος εκτίμησε ότι στο μέλλον οι περισσότερες εξετάσεις θα γίνονται προφορικά και όχι γραπτά.
4. Έμφαση στο ήθος και στην απόκτηση δεξιοτήτων ύπαρξης, δηλαδή στο να αντιλαμβάνονται οι μαθητές τι άνθρωποι είναι και τι άνθρωποι θέλουν να είναι, να έχουν ενσυναίσθηση και να συνειδητοποιούν τη θέση που έχει ο καθένας τους στην κοινωνία.
5. Έμφαση στην καλλιέργεια της συνειδητότητας (mindfulness) των μαθητών και της επικέντρωσής τους σε κάτι συγκεκριμένο, ως αντίβαρο στην εποχή του ξέφρενου «βομβαρδισμού» από ψηφιακά ερεθίσματα.
Ακολούθησε συζήτηση με τέσσερις εκπαιδευτικούς του Σχολείου, την οποία συντόνισε ο Διευθυντής/President. Οι κ.κ. Ανδρέας Καράμπελας, καθηγητής Πληροφορικής, Επαμεινώνδας Ζαφείρης, Μαθηματικός, Λαμπρινή Ζήση, Φιλόλογος και Γιώργος Στεφανίδης, Δάσκαλος Δημοτικού, παρουσίασαν τους τρόπους με τους οποίους εφαρμόζουν ο καθένας στον τομέα του τα εργαλεία που τους παρέχει η Τεχνητή Νοημοσύνη. Μέσω αυτών, όπως είπαν, έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα νέο εκπαιδευτικό υλικό, να παρέχουν εξατομικευμένη ενισχυτική διδασκαλία και αξιολόγηση στους μαθητές τους.
Ακούγοντας τους εκπαιδευτικούς, ο κ. Σταυρόπουλος σχολίασε ότι το Κολλέγιο μπορεί να παίξει ηγετικό ρόλο στον χώρο της Τεχνητής Νοημοσύνης και βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογίας συγκριτικά ακόμα και με σχολεία της Αμερικής.
Στο καλλιτεχνικό μέρος της βραδιάς, οι μαθητές του Ομίλου
Παραδοσιακών Χορών του Δημοτικού Κολλεγίου Αθηνών έδωσαν τον δικό τους ρυθμό,
παρουσιάζοντας έξι χορούς από διάφορες νησιωτικές περιοχές της Ελλάδος και
καταχειροκροτήθηκαν από το κοινό.
Η εκδήλωση έκλεισε με την απονομή αναμνηστικών δώρων στους συνταξιοδοτηθέντες
από τον Διευθυντή/President,
τον Συνδιευθυντή Κολλεγίου Αθηνών κ. Χρίστο Κωνσταντόπουλο και τον Συνδιευθυντή
Κολλεγίου Ψυχικού κ. Παναγιώτη Γιαννουλάτο.